《==== KLIK 2X TUTUP PAPARAN INI Button Close

Subhanallah.. Kisah Pengislaman Masyarakat Papua New Guiena..(4 gambar)

loading...




Subhanallah-Jemaah Papua New Guinea 4 Bulan

MasyaAllah,pagi-pagi scroll whatsupp dan facebook,terdapat bingkisan yang dihantar oleh adik angkat,sebuah photo dan tulisan ringkas yang menyebabkan aku kena solat Taubat banyak-banyak..Semoga Allah mengampuni aku dan umat seluruh Alam,terutamanya yang mengelak keluar dari jalan Allah S.W.T..

Cerita,
Barakallah,Rezeki dari Allah...4-5 tahun lepas sebelum aku balik ke Malaysia, Ex boss aku dari Jepun ada hubungi aku tawarkan kerja untuk aku ke Gas Plant Construction Project PNG-Papua New Guiena.

Sambil Memikirkan akan tawaran yang agak lumayan dengan bayaran USD lima angka aku pun search melalui internet dimana PNG dan bagaimana dari segi sosio budayaan dan aku dapat lihat bagaimana PNG sebuah negara yang kaya dengan alam semula jadi dan budaya ethnicnya.

Terdapat juga artikel yang ditulis oleh Mat Salleh berkenaan ethnic-ethnic tempatan yang agak mengerunkan dengan paparan foto-foto Tribes yang menghuni di sana.

Rata-rata atau boleh dikatankan hampir 70% bentuk muka buminya masih lagi dipenuhi hutan belantara yang belum diterokai. Rasa seram bila melihat foto tribes yang mana mereka agak kelihatan canibal dan masih jauh dari arus dunia moden.

Lelaki-lelaki yang bermuka celoreng dengan berbagai perhiasan unik semulajadi sambil menyandang Panah dan Lembing telah menyebabkan aku berfikir seratus kali untuk menerima perkerjaan tersebut sementelah aku dah mula memikirkan secara serius untuk menyambung kerja Tabligh aku di Tanah Air.

Akhirnya aku menolak tawaran kerja tersebut.

Dan hari ini aku menjadi begitu "teruja" kembali apabila melihat foto yang dihantar oleh seorang adik angkat aku yang sedang belajar di India dan bakal menjadi Ulamak..

Bingkisan bersama foto tersubut di tulis ringkas..
"Orang Asli Papua New Guiena yang baru memeluk islam telah keluar 4 bulan di Papua Barat..kita bila lagi??

loading...