《==== KLIK 2X TUTUP PAPARAN INI Button Close

Cara Mudah Akses Laman Web Disekat Melalui Smartphone Android

loading...
                                   

Menjadi satu masalah bila website kegemaran kita kena blocked oleh pihak tertentu lagi masalah bila website yang di blocked tu ialah facebook dan twitter yang menjadi nadi dalam hidup kebanyakan orang.haha..sejujurnya aku x pernah lagi menghadapi situasi facebook atau twitter di block..entah apa rasa.
baru hari ni ada salah seorang readers soleheen.com tanya macam mana nak access blocked website menggunakan android smartphone memandangkan di China facebook dan twitter diblocked di negara tersebut…ada beberapa cara untuk access blocked website antaranya :
1-Bypass menggunakan laman web proxy
sukacita nya aku memaklumkan bahawa cara ni x berkesan untuk para pengguna di malaysia memandangkan laman web proxy ini turut di block oleh kerajaan kecuali korang jumpa website proxy lain yang masih belum di block…so kepada pengguna luar especially China korang boleh guna cara ni  [bajet rakyat china paham BM..haha]..so apa yang korang perlu lakukan ikut cara ni :

-buka browser pada android smartphone masing-masing.
-pergi ke laman web – hidemyass.com ataupun cleanproxy.info .
-once dah bukak korang akan nampak satu kotak untuk isi URL..isi kan URL laman web yang korang ingin buka dalam kotak URL tersebut. cth : facebook.com.
-lepas dah isi tekan GO.
-selesai dan sila nikmati sepuas hati 🙂
*note : cara ini hanya berkesan untuk membuka fb dan twitter pada browser sahaja bukan pada aplikasi.
2-Tukar DNS pada android smartphone.
cara ini merupakan antara cara yang paling popular untuk access masuk ke website yang di block…tapi itu di komputer..macam mana dengan android?…senang je ikut cara ni..
-phone anda perlu di root terlebih dahulu…bagi pengguna xperia x8 sila ikut tutorial root pada entri Tutorial Root Xperia X8 .
-lepas dah siap proses root, download SL4A.apk [DOWNLOAD] -letakkan dalam memory card dan install.
-selesai install buka SL4A tadi kemudian exit/closed balik.
-download script ni dan letakkan dalam folder SL4A > script [DOWNLOAD] -buka SL4A kemudian korang akan nampak satu script “change-dns.sh”
-klik pada script tersebut kemudian tekan icon “gear”.
-klik allow access apabila diminta.
-selesai…DNS korang dah pun ditukar…cuba test bukak website yang diblocked seperti megaupload.com..boleh kan?.
-enjoy
3-Guna Opera Mini
-opera mini juga dikatakan boleh digunakan untuk access website yang di block malangnya cara ni hanya berkesan untuk rakyat malaysia bukan untuk rakyat china manakala rakyat dinegara lain aku x pasti…XD


loading...