《==== KLIK 2X TUTUP PAPARAN INI Button Close

"Awak Ambil Gambar Saya dan Ceritakan Kisah Saya kepada Perokok-Perokok Tegar"- Perokok Tegar Yang Mengalami Tumor..

loading...

Banyak pihak yang membantah untuk larangan merokok,”merokok mati tak merokok juga mati” itulah salah satu alasan yang mereka katakan.

Itu sebagai perokok, tapi bagaimana pula dengan orang yang terkena asap rokok (perokok pasif) adakah berbahaya?

Disini kami kongsikan kisah seorang doktor yang memiliki pesakit yang sedang mengalami tumor pita suara akibat terlalu terdedah dengan asap rokok rakan sebilik sekaligus rakan sekerjanya. Berikut merupakan kisahnya.

“Saya panggil dia Min, pesakit saya yang sudah dua bulan di rawat di hospital ini, Min bekerja sebagai mekanik kereta, dia tidak merokok tetapi rakannya yang merokok.

Tapi pada akhirnya Min di sahkan menghidap penyakit Tumor pita suara kerana terlampau terdedah kepada asap rokok rakan-rakannya, pita suara, tekak dan saluran ke hidung juga terpaksa di buang, pembedahan di buat dengan mengerat hampir setengah bahagian lehernya.

Kini hidungnya sudah tidak berpungsi, Min bernafas melalui lubang warna putih di leher dan Min juga sudah menjadi bisu.


Min merupakan seorang yang baik, sebelum Min dibenarkan balik ke rumah, dengan gerak bibir dan tangan Min berpesan kepada saya”Adik jauhi asap rokok, ambil gambar saya dan ceritakan kepada rakan-rakan biar mereka berhenti merokok, katanya.


Sebagai sahabat, kita tidak mungkin memutuskan hubungan kawan hanya kerana kawan merokok. Kita sebagai kawan sepatutnya memberikan mereka nasihat agar mengurangkan tabiat merokok ketika sedang melepak bersama, kalau boleh jangan merokok. Untuk maklumat semua, sebenarnya lebih tinggi risiko perokok pasif terkena kanser atau tumor yang berpunca daripada perokok aktif. 

Kepada perokok aktif, jika tak nak berhenti merokok sekurang-kurangnya berilah toleransi kepada orang tersayang dan sekeliling, hisaplah di tempat lain, jangan biarkan mereka menderita hanya kerana kedegilan dan kepuasan anda. 

Salah seorang mangsa. Robby indra wahyuda merupakan salah seorang lelaki yang menentang sekeras-kerasnya larangan merokok, beliau disahkan meninggal dunia selepas di sahkan menghidap kanser di bahagian leher.
loading...