《==== KLIK 2X TUTUP PAPARAN INI Button Close

Ni 5 Bahaya Kalau Badan Jenis Tak Berpeluh

loading...
Berpeluh adalah amat baik untuk tubuh badan kita selain menjadikan suhu kembali normal. Ia berfungsi mengeluarkan pelbagai racun dari tubuh melalui pori-pori ketika kita bersukan. Jadi, bersenam atau melakukan aktiviti kardio mampu merangsang tubuh untuk mengeluarkan peluh. 
Sini kami kongsikan bahayanya jika kita tak berpeluh terhadap kesihatan dan tubuh badan kita:
1.    Kulit kusam
Kalau tak bersenam dalam tempoh yang lama, ia boleh mengakibatkan kulit kita menjadi kusam. Ini kerana tiada tekanan berlaku terhadap kulit.
2.    Ganggu sistem imuisasi
Berpeluh membantu melahirkan sel darh putih. Fungsi sel darah putih di dalam tubuh adalah sebagai penghalang virus dan bakteria yang boleh membahayakan kesihatan tubuh.
3.    Kegemukan
Kalau tak bersenam, lemak berlebihan yang kita makan akan berkumpul tanpa ada proses membakar lemak dan kalori. Setiap pergerakan di bahagian otot berbeza memberikan impak berlainan. So, mereka yang malas bersenam mudah buncit dan mempunyai otot tidak pejal.
4.    Tingkatkan tekanan
Bagi sesorang yang ingin hindar dari tekanan fikiran terus meningkat, digalakkan bersenam. Lakukan je apa aktiviti yang mengeluarkan peluh seperti naik tangga, berjalan kaki, berbasikal dan sebagainya.
5.    Jantung tidak sihat
Lakukan senaman secara kerap dapat meningkatkan kesihatan jantung kita. Dengan keluarnya peluh, ia melancarkan sistem kitaran darah yang masuk dan keluar dari jantung. Lancer proses ini maka lancarlah jantung kita.

loading...